مقالات

آپشن خودرو چیست؟

هدآپ دیسپلی (Head-Up Display)

آپشن خودرو چیست؟

آپشن خودرو چیست؟

  • ماشین داری نمیدونی آپشن چیه ؟!!
  • تا حالا به فکر ارتقا ماشینت بودی ؟
  • به این فکر کردی که اگه ماشینتو ارتقا بدی بیشتر می ارزه !!
  • میدونی با نصب آپشن روی ماشین چقدر رانندگی لذت بخش تر میشه ؟!!
  • حالا که اومدی بدونی آپشن چیه بیا بهت بگم

 

آپشن های خودرو

 

آپشن‌های خودرو امکانات و دستگاه‌هایی هستند که هم به صورت فابریک از قبل بر روی ماشین هست و هم به صورت جداگانه می‌توانید پس از خرید خودرو آنها را انتخاب و بر روی خودرو خود نصب کنید. که هنگام خرید خودرو ممکن است که گزینه‌های زیادی به خریدار پیشنهاد شود که هرکدام قیمت خودرو را افزایش می‌دهد.

این آپشن‌ها قابلیت‌ها و امکانات خودرو را افزایش می‌دهند و ایمنی و راحتی سرنشینان را بالا می‌برند. بعضی از آپشن‌ها مختص خودروهای لوکس و گران‌قیمت‌اند، ولی بعضی را می‌توان در خودروهای معمولی نیز نصب کرد.

 

کاربردی ترین آپشن خودرو

آپشن‌های خودرو به چند دسته تقسیم می‌شوند. بعضی از آپشن‌ها کارایی خودرو را بالا می‌برند، بعضی برای افزایش ایمنی و کاهش خطر تصادفات مفیدند و بعضی نیز صرفا جنبه زیبایی و تزئینی دارند. در ادامه با تعدادی از مفیدترین و کاربردی‌ترین آپشن‌های خودرو که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند آشنا میشویم.

 

۱. گرمایش و سرمایش صندلی های خودرو

ارتباط مستقیم صندلی با بدن باعث میشه که در روزهای سرد زمستانی به فکر گرم گردن خودرو خود الالخصوص صندلی ها باشید، که بهترین راه برای این کار آپشن گرمایشی و سرمایشی صندلی است.

قابلیت گرمایش و سرمایش صندلی‌ها به راننده و سرنشینان امکان تنظیم دمای صندلی را مطابق با فصل سال می‌دهد. همچنین این آپشن رانندگی را برای کسانی که بیماری روماتیسم یا دیسک کمر دارند، تسهیل می‌کند.

به‌طورکلی دو نوع گرمکن صندلی وجود دارد. گرمکن‌های فابریک که در کارخانه نصب می‌شوند و دیگر نیازی به تغییر ندارد. ولی اگر خودروی شما از این آپشن برخوردار نمی باشد، می‌توانید از مدل‌های غیرفابریکی استفاده کنید که با برق ۱۲ولت کار می‌کنند و در تمامی خودروها قابل‌ نصب و استفاده هستند. برای نصب این گرمکن‌ها نیازی نیست که در صندلی خودرو تغییری ایجاد کنید. در چندسال گذشته از گرمکن صندلی فقط برای صندلی‌های جلو استفاده می کردند، ولی امروزه این آپشن برای تمامی صندلی های خودرو وجود دارد.

 

گرمایش و سرمایش صندلی ماشین

 

۲. کروزکنترل (Cruise control)

در حقیقت کروزکنترل با ثابت‌نگه‌داشتن سرعت خودرو باعث می گردد که راننده در مسیرهای طولانی به فشار دادن پدال گاز نیازی نداشته باشد. کروزکنترل نیز در دو نوع عرضه می‌شود: کروزکنترل غیرفعال و کروزکنترل تطبیقی.

در سیستم کروزکنترل غیرفعال راننده می‌تواند با ثابت نگهداشتن سرعت خودرو  برای مدتی پایش را از روی پدال گاز بردارد و اتومبیل نیز با سرعتی که برایش تعیین‌شده به حرکت خود ادامه دهد. ولی در نوع پیشرفته کروزکنترل، که فعال یا تطبیقی نام دارد، دیگر نیازی نیست که در حین رانندگی پدال گاز را فشار دهید. کروزکنترل تطبیقی فقط در خودروهای لوکس و گران‌قیمت نسل جدید به کار می رود.

 

کروزکنترل (Cruise control)

 

۳. مسیریاب و ردیاب خودرو (GPS)

مسیریاب دستگاه کوچک سیم‌کارت‌‌خوری است که روی خودرو نصب می‌ گردد. این دستگاه با استفاده از ماهواره‌ها موقعیت مکانی ماشین را دریافت و در مسیریابی به راننده کمک می‌کند. ردیاب خودرو به شما این امکان را می‌دهد که با تلفن همراهتان از موقعیت مکانی خودرو مطلع شوید. با استفاده از این دستگاه می‌توانید خودروی خود را از راه دور خاموش و روشن کنید، از بازشدن درها یا روشن‌شدن ماشین باخبر شوید و در صورت سرقت خودرو آن را ردیابی کنید.

 

۴. سیستم استارت بدون کلید (Keyless Start)

با استفاده از این آپشن می‌توانید بدون نیاز به کلید درهای ماشین را باز یا قفل کنید و همچنین ماشین را روشن کنید. سیستم استارت بدون کلید در کارت یا سوئیچ هوشمند ماشین تعبیه شده است و با استفاده از آن فقط با نگه‌داشتن پدال ترمز می‌توانید ماشین را روشن کنید.

 

۵. سنسور دنده‌عقب(آپشن خودرو)

سنسور پارک یا همان سنسور دنده‌عقب راننده را از وجود موانع پشت خودرو مطلع میسازد. سیستم سنسور دنده‌عقب شامل واحد مرکزی برای تجزیه‌وتحلیل سیگنال‌ها، سیم‌های رابط، چند عدد چشمی سنسور و صفحه‌ نمایشی است که فاصله خودرو با موانع موجود را نمایش می‌دهد. راننده با مشاهده صفحه‌ نمایش و صدای هشداردهنده‌ای، که با نزدیک‌ترشدن به مانع بلندتر می‌شود، از فاصله حدودی خودرو با آنها آگاه می‌شود. این سنسور با تعویض دنده به دنده‌عقب فعال می‌شود.

 

سنسور دنده‌عقب

۶. سیستم دید در شب (Night-vision)

سیستم دید در شب آپشنی است که در خودروهای لوکسی مانند آئودی، مرسدس و کادیلاک دیده میشود. این سیستم از دوربین مادون‌قرمز برای نمایش موانعی که در تاریکی شب پنهان شده‌اند، استفاده می‌کند. با کمک این سیستم راننده می‌تواند در جاده‌های کم‌نور و حتی تاریک به راحتی رانندگی کند.

 

۷. دیلایت (آپشن خودرو)

یکی از امکانات و تجهیزاتی که روی خودروهای ارزان قیمت هم نصب می‌شود، دی لایت یا چراغ روز می باشد. چراغ روز معمولا یک نوار LED است که در بالا یا پایین قاب چراغ‌های جلو تعبیه می‌شود و در طول روز روشن است. این آپشن، توجه عابران پیاده، دوچرخه‌سوارها و موتورسوارها را به سمت خودرو جلب می‌کند و به آنها نشان می‌دهد که مراقب باشند.

 

۸. هدآپ دیسپلی (Head-Up Display)

هدآپ (HUD) یکی از آپشن های جذاب است که به راننده این امکان را می دهد تا حین رانندگی بدون نگاه کردن به صفحه کیلومتر، اطلاعاتی از جمله نقشه‌های دیجیتال، کیلومترشمار، دور موتور، مقدار سوخت و دمای موتور که برای رانندگی بسیار پراهمیت است را در اختیار داشته باشد.

در برخی از خودروها برای جلوگیری از پرت شدن حواس راننده از یک پروژکتور کوچک استفاده می شود که تصویری را بر شیشه جلو (Windshield) تشکیل می دهد و اطلاعات مفیدی را در اختیار راننده قرار می دهد. نمایش این اطلاعات بر شیشه جلو موجب می شود راننده برای دانستن برخی از اطلاعات مهم، نیازی به نگاه کردن به صفحه کیلومتر خودرو نداشته باشد و در همان حال که به جاده نگاه می کند این اطلاعات را هم ببیند.

 

هدآپ دیسپلی (Head-Up Display)

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مفیدترین آپشن های ماشین آشنا نماییم؛ اما توجه داشته باشید که آپشن های بسیاری نیز وجود دارند که اشاره ای به آن ها نشد زیرا بسیاری از آن ها در خودروهای موجود در ایران وجود ندارند و تنها در خودرو های لوکس گران قیمت خارجی دیده می شود.

بنابراین ما تلاش کردیم تا به مواردی بپردازیم که هم در حال حاضر نیز در برخی از خودروهای موجود در کشور وجود دارند.

امیدواریم که این مقاله برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشد؛ در آخر نظر خود را بیان کنید که به نظر شما کدام یک از این آپشن ها بیشتر از سایرین واجب می باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *